Oz

Gepubliceerd op 27 oktober 2021 om 15:00

Mijn Beoordeling

Ik zag dit spel op Spiel en het viel me gelijk op. Wat ontzettend tof dat de doos een boek is! Daarnaast ben ik ook wel echt fan geworden van het artwork. Oz is echt een filler, een spel dat je lekker tussendoor kunt spelen. Het is misschien niet heel uitdagend of strategisch, maar het concept met de vijanden en het soms moeten afleggen van je kaarten maakt het wel erg tof.

Oz

1 - 4  spelers
+/- 30 minuten
Leeftijd: 12 +
Weight: xx
Uitgever: Gen-X Games

~ The Wonderful Wizard of Oz ~

Dorothy komt terecht in een wondere wereld waar ze Emerald City probeert te bereiken om haar wens om terug naar huis te gaan te vervullen. Ze wordt vergezeld door haar nieuwe vrienden, de Laffe Leeuw, de Blikken Man en de Briljante Vogelverschrikker.

In dit kaartspel gaan de spelers de personages helpen om Emerald City te bereiken. In het midden van de tafel liggen vier verschillende reisdecks, Noord, Zuid, Oost en West. De bovenste kaart van de stapel draai je om, wanneer dit een paarse kaart is leg je deze naast de stapel en draai je een nieuwe kaart om. De paarse kaarten met personages zijn je vijanden! Tijdens je beurt neem je telkens twee kaarten van verschillende reisdecks. Hierin vind je delen van de weg (met een personage erop) en de personages zelf en bondgenoten.

Als je een kaart met een weg pakt, mag je deze gelijk spelen en voor je neerleggen . Deze zijn verschillend in alle vier de personages. Wanneer je een personage wil spelen, moet je daarvoor een weg-kaart hebben. De wegkaart leg je omgedraaid op je aflegstapel. Zo speel je het spel door tot dat de reisdecks op zijn. Maar dat is niet alles. Je vijanden liggen op de loer. Wil jij een kaart pakken van een reisdeck waar een vijand naast ligt? Dan is het de vraag of dat wel kan. Rechtsonder staat namelijk het personage die elkaar tegen spelen, zoals de leeuw met de kraaien. Wil jij een kaart pakken waar de kaart met de kraaien naast ligt, moet je een leeuw kaart opofferen. Het werkt ook andersom, speel jij een leeuw dan mag je (als die er ligt) een kaart met de kraaien pakken en op je aflegstapel neerleggen. Daarnaast zijn er ook bondgenoten, zoals de Wizard of Oz die je weer helpt tijdens het spel!

Je verzamelt punten met de kaarten op de aflegstapel en de hoeveelheid personages in je speelveld. Hoe meer, hoe meer punten. Het spel eindigt als de reisdecks op zijn.

Gen-X Games heeft dit spel ter review beschikbaar gesteld.