Galaxy Trucker

2 - 4 spelers
20 - 30 minuten
Aanbevolen vanaf 8 jaar
Weight BGG 2.24/5
Uitgever Czech Games Editon

In het snelle  familiespel Galaxy Trucker beginnen spelers met het gelijktijdig snuffelen door het gemeenschappelijke magazijn, in een poging om de meest bruikbare onderdeeltegels te pakken om hun ruimteschip te bouwen - en dat allemaal in realtime!

Galaxy Trucker wordt gespeeld in twee fases. Als eerste gaan de spelers aan hun ruimteschip werken om vervolgens op ruimtereis te gaan. In de bouwfase bouwen de spelers tegelijkertijd aan hun ruimteschip door tegels te verzamelen. Deze tegels bevatten onderdelen die je nodig hebt om je ruimtereis goed te doorstaan. Dit zijn bijvoorbeeld raketmotoren, batterijen, aliens of lasers. Tijdens het bouwen moet je ervoor zorgen dat alle onderdelen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Elk onderdeel bevat een of meerdere uitgangen en niet alles past goed op elkaar. Je hebt genoeg ruimte nodig voor de bemanning en lading maar moet ook voldoende afweer hebben tegen alle gevaren in de ruimte. Ook probeer je zo min mogelijk open uitgangen in de ruimteschip te hebben.

De speler die als eerste het ruimteschip af heeft mag als eerste op ruimtereis en wordt daardoor als verste op het ruimtespoor geplaatst. De andere spelers moeten opschieten, de tijd is voor het bouwen is nog maar beperkt. Wanner alle spelers de ruimte ingaan liggen er veel verschillende gevaren op de loer. Door bijvoorbeeld meteorieten kun je onderdelen van je ruimteschip verliezen. Als alle gevaren geweken zijn is het tijd om punten toe te kennen. De speler die de verste reis heeft afgelegd krijgt de meeste punten. Er zijn ook punten te verdelen voor de speler met het mooiste schip en voor de speler die de lading het veiligste heeft vervoerd. De speler met meeste punten heeft, heeft gewonnen!

Mijn Beoordeling

Deze versie van Galaxy Trucker is een herlancering van de originele uitgave in 2007. De eerste uitgave ken ik zelf niet, maar deze tweede editie vind ik er enorm gaaf uit zien. Het artwork is wat speels wat zeker mijn aandacht trekt.

De bouwfase is erg leuk en chaotisch omdat iedereen tegelijkertijd bezig is met zijn ruimteschip. Je probeert je schip zo snel en zo goed mogelijk in elkaar te zetten om klaar te zijn voor de gevaren. Al weet je nooit of je het echt wel gaat halen. De gevaren in de ruimte zullen je altijd verrassen, het is maar te zien hoe ver je reis uiteindelijk komt.

Het spel is makkelijk te leren en het speelt snel. Dit vind ik weer een leuk spel om er even tussendoor bij te pakken. De astronauten vind ik er ook heel schattig uitzien!

Czech Games Editon heeft dit spel ter review beschikbaar gesteld.