40/60 minuten
Leeftijd: 10 +
Weight: 2.38/5
Uitgever: The Game Master

Designer: Hans van Tol

Artist: David Cochard

Ben jij de echte Koning van de Vallei? Bewijs het! Als koning ga je opzoek naar een koningin en onderdanen voor jouw koninkrijk. Maak tactische en strategische keuzes om alle onderdanen te verzamelen en punten te scoren!

Met 25 tegels met karakters (5x5 grid) uit de stapel met 'I' op de achterzijde vorm je de vallei. Iedere speler plaatst zijn eigen koning-meeple op het speelveld en start met 2 goud. Tijdens het spel ga je jouw koning in een rechte lijn, horizontaal, verticaal of diagonaal, verplaatsen door de vallei. Zo verzamel je onderdanen en specialisten. Om er één te verzamelen verplaats je je koning in een rechte lijn en eindig je op het karakter dat je wil hebben. Om twee of drie karakters te verzamelen 'spring' je met je koning over de karakters heen die je wil verzamelen. Dit mogen alleen dezelfde type karakters zijn. Als je de karakters hebt verzameld leg je deze aan bij je eigen kasteelbord.

Op de heuvel liggen nieuwe karakters. Hier liggen tegels met 'I' en opvolgende tegels met 'II'. Als die tegels weer op zijn komen de 'III' tegels erbij. Na elke beurt vult de actieve speler de vallei weer aan vanaf de heuvel. Je mag zelf kiezen van welk rij dit is, maak hier een juiste keuze voor!

Vanaf de tweede ronde kun je in een beurt ook één van deze karakters kopen. De kosten staan naast het karakter op de heuvel aangegeven, dit loopt van 2 goud tot 10 goud op de bovenste rij. Meer goud kun je verdienen door koninkrijken te vormen of belastinginners bij jouw onderdanen langs te sturen. Wanneer je een setje van vijf verschillende onderdanen hebt mag je deze inruilen voor één koninkrijkfiche. De onderdanen leg je daarna omgedraaid naast je kasteelbord. Specialisten herken je aan de grijze randen, deze geven jou speciale acties zoals belasting innen bij je onderdanen.

Zo speel je verder en zodra de heuvel niet meer compleet kan worden gaat het spel eindigen, alle spelers maken nog wel de ronde af zodat iedereen even vaak aan de beurt is geweest.

Nu volgt de puntentelling, die je kun bijhouden op het scoreblok. Je krijgt punten voor:
⌘ Je onderdanen
⌘ Koninkrijkfiches
⌘ Goud
⌘ Koppels van de boer en boerin
⌘ Orde van de ridders (aantal in dezelfde kleur)

De speler met de meeste punten is de King of the Valley!

Mijn beoordeling

King of the Valley is wat mij betreft een erg leuk spel, dat perfect is als familiespel. Het artwork is heel leuk, vol met kleur en gedetailleerd. Ik heb dit spel voor het eerst gespeeld op het Spellenspektakel'21. Ik liep langs de stand en na de eerste korte uitleg was ik gelijk enthousiast. Ik kon daarna het spel zelf gaan spelen, de regels zijn nog wat meer toegelicht zodat we snel konden beginnen met spelen. Dit was een leuke manier om kennis te maken met King of the Valley.

Het is een eenvoudig spel, dat niet per se veel verschillende acties heeft. Maar vergeet niet tactische en strategische keuzes te maken en je tegenstanders dwars te zitten. Je moet ook opletten welke onderdanen zij aan het verzamelen zijn, want misschien kan jij ze met je koning wel dwarsbomen. Het mechanisme met de kartonnen heuvel werkt ook perfect. De karakters glijden gemakkelijk naar beneden en het ziet er gewoon erg tof uit.

King of the Valley is geen zwaar spel waar je uren mee bezig bent, maar dat vind ik juist heel prettig. Het is een spel dat je perfect even tussendoor zou kunnen pakken. Het spel speelt heel goed met twee spelers (kan tot vier spelers) en staat bij mij dan ook zeker in de top van 2-speler spellen.

The Game Master heeft dit spel ter review beschikbaar gesteld.