Whirling Witchcraft

2 - 5 spelers
15 - 30 minuten
Leeftijd: 14 +
Weight: 1.88/5
Uitgever: Alderac Entertainment Group

Als heks ben je bezig met krachtige magische ingrediënten, maar je kan ook zoveel kracht gebruiken dat alles in je gezicht ontploft. Kies je recepten daarom verstandig en probeer de ketel van andere heksen te laten overstromen met ingrediënten om te winnen!

In Whirling Witchcraft krijgt iedere speler een spelersbord, ketel en een persoonlijkheidskaart (1 of 2). In je hand krijg je vier receptenkaarten en daarnaast krijgt je het aantal ingrediënten die op de persoonlijkheidskaarten staan. Deze plaats je op de overeenkomstige velden op je spelersbord. Elke ronde wordt gespeeld in twee fasen, de studiefase en de brouwfase.

Studiefase
In deze fase speelt iedere speler 1 receptenkaart uit zijn hand en onthult deze. Op sommige receptenkaarten staan iconen die je speciale effecten kunnen geven zoals het verwijderen van twee ingrediënten van je spelersbord.

Brouwfase
In deze fase ga je receptenkaarten spelen, Aan de bovenkant van de kaart leg je de ingrediënten van je spelersbord. Deze worden gebrouwd tot de ingrediënten die daaronder staan. Deze ingrediënten plaats je in je ketel en geef je door aan de speler links van je. Deze speler moet de ingrediënten weer op zijn spelersbord neerleggen.

Op je spelersbord heb je maar beperkte ruimte voor ingrediënten. Het kan zo zijn dat er geen plek meer is voor de ingrediënten die je hebt gekregen. De speler die zijn of haar ketel aan jou gaf krijgt de teveel ontvangen ingrediënten terug en mag deze in zijn of haar heksencirkel leggen. Daarna speel je een nieuwe ronde met de studiefase en de brouwfase. De speler die als eerste 5 ingrediënten heeft verzameld in de heksencirkel wint het spel!

Mijn beoordeling

Het artwork en thema van Whirling Witchcraft vind ik echt fantastisch. Het is een spel dat mij heel erg verrast heeft, mede door het mechanisme in het spel. De ketels zijn heel leuk ontworpen en passen ook heel weer in de doos terug. Het leuke aan het spel vind ik dat het een soort race is, je probeert zo snel mogelijk 5 of meer ingrediënten in de heksencirkel te verzamelen. Daarnaast is er veel interactie in het spel, je speelt tegelijkertijd en je geeft je ketel door aan de speler links van je.

Je kunt combinaties op de receptenkaarten maken om elkaar dwars te zitten en op te zadelen met ingrediënten. Leuke twist is het doel om de voorraad ingrediënten bij je tegenspeler te laten overstromen om zelf te kunnen winnen. Ik heb het spel met twee spelers gespeeld en het duurde spel ongeveer 10 minuten. Omdat het erg vlot speelt is het leuk om meerdere potjes achter elkaar te spelen. Er zit natuurlijk ook wel een beetje geluk in het spel met de ingrediëntenkaarten, als een andere speler jou telkens een bepaalde kleur ingrediënten geeft en jij geen recept kaart hebt om er vanaf te komen.. Dat kan soms wel vervelend zijn.

Ik ben echt fan geworden van Whirling Witchcraft! Kort gezegd: een vlot spel waar je spelersinteractie hebt wat perfect is om te spelen met je familie. Daarnaast is het ook perfect om te spelen met mensen die niet vaak spellen spelen of nog onbekend zijn in de spellenwereld.

Alderac Entertainment Group heeft dit spel beschikbaar gesteld.