Jekyll vs. Hyde

2 spelers
30 minuten
Leeftijd: 8 +
Weight: 1.78/5
Uitgever: GeronimoGames - Mandoo Games

Jekyll vs. Hyde is een slagenspel voor twee spelers. Het spel is gebaseerd op de roman: De zonderlinge geschiedenis van Dr. Jekyll en Mr. Hyde. Je speelt een van deze twee personages. Als Dr. Jekyll probeer je je gespleten persoonlijkheid te verbergen en als Mr. Hyde probeer je het Kwaad de overhand te laten krijgen.

Het spel heeft 21 strijdkaarten in 3 verschillende kleuren, 4 brouwselkaarten, een spelersbord en 3 fiches. Ook is er een mooi metalen speelfiguur: de persoonlijkheidspion.

Hoe speel je Jekyll vs. Hyde?

Het spel wordt gespeeld in 3 ronden, die bestaan uit 3 fasen:
1. Voorbereiding
Iedere speler krijgt 10 kaarten, vervolgens ruil je 1 van je kaarten met je tegenspeler. In ronde 2 zijn dit 2 kaarten, in ronde 3, 3 kaarten. Als je 2 of meer brouwselkaarten hebt moet je er minstens 1 ruilen. Met de brouwselkaarten kun je speciale effecten van de kleuren activeren, zoals het stelen of ruilen van kaarten.

2. Strijd
De positie van de persoonlijkheidspion bepaalt de startspeler. In de eerste ronde is Dr. Jekyll de startspeler. Elke ronde bestaat uit 10 slagen. De startspeler legt een kaart naar keuze open op tafel. Als tegenspeler speel je als het mogelijk is een kaart in dezelfde kleur, een brouwselkaart (niet op een andere brouwselkaart) of als dat niet lukt een kaart in een kleur naar keuze. De gespeelde kaarten worden vergeleken, in dezelfde kleur wint de speler met de hoogste kaart, voor kaarten in verschillende kleuren wint de kaart met de sterkste kleur (hoe de fiches op het speelbord liggen). Als er een brouwselkaart is gespeeld speel je het effect van de kaart. De speler die de slag wint, legt de kaarten bij zich en is de startspeler in de volgende slag.

3. Progressie van het Kwaad
Je vergelijkt het aantal slagen die iedere speler heeft gewonnen en trekt het kleinste aantal af van het grootste aantal. Voorbeeld: Dr. Jekyll won 6 slagen en Mr. Hyde 4 slagen: 6 - 4 = 2. De persoonlijkheidspion schuift 2 plaatsen op, altijd naar de kant van Mr. Hyde.

Als de persoonlijkheidspion op het laatste vakje (uiterst links) op het speelbord staat wint Mr. Hyde. Als dat niet het geval is, start je een nieuwe ronde. Dr. Jekyll wint het spel na de derde ronde wanneer de persoonlijkheidspion niet op het laatste vakje terecht is gekomen.

Mijn Beoordeling

De strijd tussen goed en kwaad. Jekyll vs. Hyde vind ik een interessant spel. Heel eerlijk, ik en niet heel ervaren met slagenspellen. Ik heb er wel een aantal in mijn collectie maar ik pak ze er eigenlijk niet bij. Jekyll vs. Hyde trekt wel enorm mijn aandacht. Dat komt voornamelijk door de mysterieuze voorkant van de doos. Al zit ik wel in een tweestrijd met het artwork, aan de ene kant vind ik het tof maar aan de andere kant ook weer helemaal niet. Misschien komt dat door de wat vreemd/ boos kijkende mannen, hahah.

Veder over het spel, dit slagenspel is namelijk ook asymmetrisch. De twee personages spelen namelijk verschillend. Dr. Jekyll moet de balans zien te vinden, concreet: ervoor zorgen dat de persoonlijkheidspion niet op het uiterste linkse vakje terecht komt. Dit is alleen wél het doel van Mr. Hyde. Je moet daarom goed nadenken welke kaarten je gaat spelen en je probeert elkaar natuurlijk ook goed in de weg te zitten.

Als je dit spel gaat spelen is het aan te raden om af te wisselen met de personages, omdat ze beide echt anders spelen. Het speelt voor Dr. Jekyll ook moeilijker, om de balans in het spel, dus op het speelbord, te houden. En ervoor te zorgen dat de persoonlijkheidspion niet helemaal links terechtkomt. Het spel heeft ook nog een expertvariant, je speelt dan beide personages 1 keer en telt daarna de score. Zo is het wat eerlijker verdeeld.

Jekyll vs. Hyde heeft een mysterieus thema en heel leuk dat het gebaseerd is op een roman. Als je fan bent van slagenspellen lijkt dit mij zeker een goede om toe te voegen, mede omdat het asymmetrisch speelt. Daarnaast zijn de regels eenvoudig te leren en speel het spel snel. Ook weer een goede om even tussendoor te spelen. Ik moet zeggen dat Jekyll vs. Hyde mij overtuigd heeft om vaker slagenspellen te gaan doen!

GeronimoGames heeft dit spel ter review beschikbaar gesteld.

Shop Jekyll vs. Hyde op www.vievboardgamesshop.nl - Klik hier!