Equinox

2 - 5 spelers
40 - 60 minuten
Leeftijd: 10 +
Weight: 2.22/5
Uitgever: Plan B Games - Asmodee

In een vriendschappelijke maar spannende strijd zetten bijzondere wezens hun magische krachten in om het tegen elkaar op te nemen. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: vereeuwigd worden in de verhalen en fabels die over hun heldhaftige daden vertellen.

Hoe speel je Equinox?

Het spel wordt gespeeld met 8 van de 14 verschillende wezens. Deze zwart witte kampioenskaarten leg je bovenin om de kolommen weer te geven. Aan de zijkant komen de rijkaarten die de verschillende rondes aangeven. De overgebleven wezenkaarten, booomkaarten en kameleonkaarten worden geschud. Iedere speler krijgt 5 voorspellingstenen en 8 wezenkaarten in de hand. De overige kaarten vormen de trekstapel.

Het spel wordt gespeeld in 5 rondes. Elke ronde bestaat uit fases:
Fase 1: Voorspelling doen of onthullen
In deze fase kun je voorspellen welk wezen er aan het einde van het spel nog in het toernooi zit, deze voorspellingen leveren je punten op aan het einde van het spel. Dit kan een standaard voorspelling zijn, dan leg je een voorspellingssteen op een leeg veld bij een wezen of op de rechterbovenhoek van het wezen. Je kunt ook een geheime voorspelling doen, dit mag alleen in de eerste ronde. Deze voorspellen mag je later onthullen. Fase 1 mag je ook overslaan.

Fase 2: Een kaart spelen
Je kunt verschillende kaarten spelen in deze fase. Als eerste een wezenkaart, die speel je in de huidige rij in de kolom van het bijbehorende wezen. Een kameleonkaart kan in elke kolom worden gespeeld. De kaarten mogen over elkaar heen worden gespeeld. Als je een boomkaart speelt geeft dit een speciale eigenschap. Vervolgens leg je deze kaart af. Je mag het spelen van een kaart ook overslaan.
Fase 3: Kaarten uit je hand afleggen
Je mag maximaal 3 wezenkaarten uit je hand afleggen van wezen die uitgeschakeld zijn in het toernooi.
Fase 4: Kaarten trekken om je hand tot 8 kaarten aan te vullen.
Fase 5: Indien mogelijk een wezen uitschakelen.
Je beurt eindigt door vast te stellen of er een wezen uitgeschakeld kan worden. Een wezen wordt uitgeschakeld in de huidige rij als in deze rij alle kolommen van de wezens die nog meedoen gevuld zijn met een wezen of kameleonkaart en slechts één zichtbare kaart de laagste sterkte heeft. Als een wezen is uitgeschakeld worden er verdwijningskaarten in de volgende rijen onder dit wezen gelegd. Deze wezens kunnen dan in volgende rondes niet meer worden gespeeld.

De aanvoerder

De aanvoerder van een wezen is de speler met de hoogste waarde op het wezen in de kolom. Wanneer jij een kaart speel waar jij de aanvoerder van bent, mag je de speciale eigenschap van dit wezen gebruiken. Dit is bijvoorbeeld het pakken van extra kaarten of het spelen van een extra kaart in fase 2.

Het spel eindigt na de 5e ronde of wanneer de trekstapel leeg is. Alle spelers tellen de totale waarde van hun voorspellingen. De waarde van de voorspelling staat aangegeven in de rijen en lopen van boven naar benden af van 5 tot 0 punten. Je krijgt alleen punten voor je voorspellingen als het wezen na ronde 5 nog steeds meedoet aan het toernooi.

Mijn beoordeling

Ik ben echt helemaal weg van het artwork, de doos en alle kaarten zijn echt prachtig. In Equinox ga je gokken op de wezens waarvan jij denkt dat deze aan het einde van het spel nog in het toernooi zitten. Met juiste voorspellingen verdien je punten! Je moet snel de juiste beslissingen zien te maken, want op welke wezen zal jij een gokje wagen? Natuurlijk probeer je je tegenspeler ook een beetje dwars te zitten door de wezens waar zij op gokken uit te schakelen. Zo zit er wat leuke interactie in het spel.

Leuk is dat je kunt variëren met de 14 verschillende wezens. Zo kun je telkens een andere combinatie aan wezens maken waardoor je ook weer andere eigenschappen in het spel hebt. Die je mag activeren als je aanvoerder van het wezen bent en een kaart van dat wezen speelt.

De kaarten zijn groter dan het standaard formaat, wat mij betreft niet per se nodig was. Er is ook een playmat te koop die laat zien waar je je kaarten neer kan leggen. Dat vind ik altijd een mooie aanvulling aan een spel, dus die ga ik zeker nog aanschaffen. Ik vraag me trouwens nog wel af wat precies het nut is van de stoffen zakjes die erbij zitten in dezelfde kleuren als de voorspellingstenen. Het is niet zo dat ik die stenen hierin 'verstop' of niet kan onthouden met welke kleur ik speel.

Equinox is een prachtig spel met een het gokken in het spel. Het is wel lastig om voorspellingen te doen op wezen en zo punten te scoren. Je moet ook een beetje geluk hebben met de wezenkaarten. Het spel speelt snel en is eenvoudig te leren. Het lijkt mij wel leuker om dit spel met meer dan 2 spelers te spelen. Dan is er meer spelersinteractie en denk ik dat het het spel wat interessanter maakt. Ik vind het leuk, maar ik twijfel wel of dit een spel is dat ik er snel bij zou pakken om iemand te leren of vaker te spelen. Het mooie artwork overtuigd mij wel, maar in basis blijft het spel wat simpel.  Al moet ik zeggen dat eenvoudige spellen ook heel tof zijn om lekker even tussendoor te spelen of met mensen die niet vaak spellen spelen.

Shop Equinox op www.vievboardgamesshop.nl - Klik hier!